דור – דיור מוגן

מזון למחשבה: תזונה בגיל השלישי

מזון למחשבה: תזונה בגיל השלישי

הרופאים ממליצים להקפיד על תזונה נכונה ובריאה בכל גיל ושלב בחיים, ובמיוחד בקרב בני הגיל השלישי. בגיל הזהב מתרחשים שינויים פיזיים, גופניים, נפשיים, קוגניטיביים וחברתיים רבים ומגוונים, ורבים סובלים ממחלות כרוניות, ירידה טבעית בתיאבון, פגיעה בקצב חילוף החומרים, ירידה ביכולת ספיגת הרכיבים התזונתיים החיוניים לאדם, בדידות, דלדול עצמות ועוד. לכן, חשוב להקפיד על תזונה בגיל השלישי המותאמת לגיל ולמצב הבריאותי, ובהזדמנות זו כדאי לדעת כי ברשת דור – דיור מוגן מקפידים על תזונה נכונה לכל הדיירים כדי למנוע מחלות ולשמור על איכות חיים גבוהה לדיירים המבוגרים.

 

הסיבות שבגללן כדאי לשמור על המשקל גם בגיל יחסית מבוגר

הרופאים והתזונאים המומחים ממליצים לבני הגיל השלישי לשמור על המשקל הקיים, גם אם הם סובלים ממשקל עודף. במילים אחרות יש להקפיד על תזונה לגיל השלישי המותאמת למצב הבריאותי, ולהרגלי התזונה הנכונה יש חשיבות גבוהה מאוד אצל מבוגרים וקשישים. נכון, ידוע לכול כי משקל עודף עשוי לסכן את בריאותו של האדם ולהביא לתחלואה גבוהה, אך ההמלצה למבוגרים היא להימנע מדיאטה ולשמור על המשקל הקיים, בגלל השינויים הפיזיולוגיים שמתחרשים בגופם.

ככל שהגיל עולה, מתרחשים שינויים פיזיולוגיים בגופם של המבוגרים וחלה ירידה בחילוף החומרים, בספיגת רכיבים תזונתיים ורבים חווים ירידה בתיאבון ובפעילות היומיומית. רבים מהמבוגרים סובלים ממחסור תזונתי הגורם לפגיעה מהותית בבריאות הפיזית, הנפשית והקוגניטיבית, לכן ההמלצה העדכנית בקרב אנשי המקצוע היא לשמור על המשקל הקיים בגיל מבוגר יחסית, ואם מעוניינים לעשות דיאטה חייבים להיוועץ עם רופא מומחה ולבנות תפריט בעזרת דיאטנית מנוסה, במיוחד כאשר יש למבוגר מחלות כרוניות והוא נמצא בקבוצת סיכון למחלות פיזיות ונפשיות.

איך הגיל משפיע על המשקל?

עם העלייה בגיל, המבוגרים חווים שינויים פיזיולוגיים, קוגניטיביים וחברתיים, ורבים סובלים מירידה בתיאבון לכן הם צורכים כמות קטנה יותר של מזון. חשוב לזכור כי תזונה לגיל השלישי חייבת להתאים למצב התפקודי והבריאותי של המבוגרים, אך ככל שהגיל עולה יש תהליכים המשפיעים על צריכת המזון, למשל דלדול של מאגרי הגוף כתוצאה מהעלייה הגיל, דלדול עצם ושרירים, הפרעות במערכת העיכול, פגיעה בספיגת רכיבים תזונתיים חיוניים, חוסר תיאבון, בדידות, דיכאון ולעיתים סובלים גם ממחלות חמורות כמו דמנציה ואלצהיימר.

לכן, רבים מבני גיל הזהב צורכים פחות קלוריות והתזונה שלכם חסרה בחלבונים, ויטמינים ומינרלים. על כן, ברשת דור – דיור מוגן, מתכננים תזונה נכונה לגיל השלישי בהתאמה אישית כדי למזער את הסיכון למחלות כרוניות ועל מנת לשמור על הבריאות הגופנית והנפשית של הדייר, ולסייע לו לשמור על תפקוד עצמאי וליהנות מתזונה בריאה המותאמת למצבו ולגילו.

האם יש קשר בין זקנה לתזונה?

מחקרים רבים כבר הוכיחו קשר בין זקנה לתזונה, וכיום ידוע כי תזונה בגיל השלישי המותאמת למבוגרים מפחיתה משמעותית את הסיכון להתפתחותן של מחלות כרוניות קשות. כמו כן, תזונה נכונה ותקינה לגיל השלישי שומרת על יכולות התפקוד הגופני והבריאות הנפשית של המבוגרים. 

לכן, כאשר מקפידים על תזונה לגיל השלישי, כלומר תזונה מאוזנת הכוללת רכיבים תזונתיים חיוניים, פירות וירקות טריים ממספר צבעים, סיבים תזונתיים, מזונות עשירים בחלבון, שומן בלתי רווי, פחמימות במינון נכון, ויטמינים ומינרלים – התזונה הנכונה הופכת לגורם מכריע בשמירה על המצב הבריאותי והנפשי של המבוגרים ובמניעת מחלות כרוניות חמורות.

הזקנה מהווה גורם העלול להביא לחוסר תזונתי אצל מבוגרים, וכאשר לא מקפידים על תזונה בגיל השלישי מסתכנים בפגיעה בבריאות הפיזית והנפשית, בירידה ביכולות הקוגניטיביות, תחלואה גבוהה יותר, עייפות מוגברת, שברים ופציעות כתוצאה מנפילות ועוד. 

למה מבוגרים אוכלים פחות?

כדאי לדעת כי מבוגרים זקוקים לפחות מזון בגלל השינויים הפיזיולוגיים המתרחשים בגופם וכתוצאה משינויים חברתיים וקוגניטיביים, אך יש סיבות נוספות לתופעה זו, כגון:

  • הפרעות בבליעה.
  • שינויים בחלל הפה והשיניים.
  • נטילת תרופות הגורמות לפגיעה בתיאבון.
  • קשיים במערכת העיכול.
  • השפעה של מחלות, בעיקר מחלות כרוניות.
  • בדידות, לחץ נפשי, דיכאון וכו’.
  • פגיעה בתיאבון.
  • מצב כלכלי רעוע.
  • קושי להשיג מזון (סחיבת מוצרים, קשיי ניידות ועוד).

 

מה מומלץ להוסיף לתפריט של אדם מבוגר?

לאחר שהבנו מדוע חייבים להקפיד על תזונה נכונה, בריאה ומאוזנת גם בגיל השלישי, כדאי להתייעץ עם דיאטנית מנוסה על מנת לבנות תפריט המותאם לאדם מבוגר. בגיל הזהב כדאי לעבור לתזונה הכוללת חמש ארוחות ביום – שלוש ארוחות עיקריות ושתי ארוחות ביניים. מומלץ להוסיף לתפריט היומי של מבוגרים ירקות ופירות טריים ולא מקולפים במגוון צבעים, מזונות המכילים שומן רווי איכותי כמו שמן זית, מזונות עשירים בחלבון כמו עוף, דגים, ביצים, מוצרי חלב וקטניות, דגנים מלאים ויש להרבות בשתיית מים ולהימנע ממזון מעובד ותעשייתי.

לקבלת מידע נוסף השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם:

אולי יעניין אותך גם
הכוכבים נופלים
מזון למחשבה: תזונה בגיל השלישי

השאירו פרטים

ונחזור אליכם בהקדם